Sunday, May 2, 2010

bit & Byte

Bit & Byte (Bahagian 2)

Apakah yang akan terjadi bila ada banyak bit & byte?

Apabila terdapat banyak “bit & byte” , prefix akan digunakan. Dalam bahasa melayu , “prefix” adalah awalan atau imbuhan. Dalam alam komputer , prefix untuk bytes di pecahkan seperti di bawah :













Dalam jadual di atas, nilai Kilo adalah paling kecil dan Yotta adalah yang terbesar.


Kita guna ker bit & byte nie masa tengah guna komputer ?

BIT biasanya digunakan untuk menerangkan kelajuan penghantaran data. Unit yang biasa digunakan ialah Kbps, Mbps, Gbps dan lain-lain. Sebagai contoh kelajuan “Network Card” pada komputer kita biasanya menunjukkan kelajuan 100Mbps atau 1Gbps .

Anda boleh cuba sendiri dengan melihat pada “Local Area Connection Status” dalam Sistem Operasi Windows. Capture screen di bawah menunjukkan kelajuan maksimum penghantaran data untuk komputer tersebut adalah 100 Mega bit per second (100Mbps) atau 1,000,000 bit dalam masa sesaat.












Byte pula biasanya digunakan untuk menerangkan “data storage”. Sebagai contoh , file seperti video, mp3, office document dan lain-lain, unit yang biasa digunakan adalah MegaByte (MB). Capture Screen di bawah menunjukkan size file MP3 tersebut adalah 28.3 MB atau 28.3 Mega Byte.
















Jika network card yang digunakan berkelajuan 100Mbps dan file yang perlu di hantar bersize 28.3MB, berapa lama masa yang akan di ambil?

Aku kira macam ni. 1 byte = 8bit.

Jadi 100Mbps = 100/8 = 12.5MB/s

28.3MB / 12.5MB/s = 2.264 saat

No comments: